Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR)

Physicist, Mathematician, Aerospace or Mechanical engineer or equivalent (f/m/x)

Göttingen

C
C++
Forschung
Machine Learning
Python
company visual

Steigen Sie ein in die faszinierende Welt des Deutschen Zentrums für Luft- und Raumfahrt (DLR), um mit Forschung und Innovation die Zukunft mitzugestalten! Mit dem Know-how und der Neugier unserer 11.000 Mitarbeitenden aus 100 Nationen sowie unserer einzigartigen Infrastruktur, bieten wir ein spannendes und inspirierendes Arbeitsumfeld. Gemeinsam entwickeln wir nachhaltige Technologien und tragen so zur Lösung globaler Herausforderungen bei. Möchten Sie diese große Zukunftsaufgabe mit uns zusammen angehen? Dann ist Ihr Platz bei uns!

For our Institute of Aerodynamics and Flow Technology in Göttingen we are looking for a Physicist, Mathematician, Aerospace or Mechanical engineer or equivalent (f/m/x), Data-driven turbulence modeling for industrially relevant flows

Das erwartet Sie:

The Institute of Aerodynamics and Flow Technology is a leading research institute in the field of aerodynamics/aeroacoustics of aircraft and aerothermodynamics of space vehicles.

The C²A²S²E department develops numerical methods for multidisciplinary simulation and optimization of air vehicles. In addition to physical modeling of complex flows and the development of modern numerical algorithms, our research activities cover the software-based integration of all relevant disciplines, the development of efficient optimization strategies as well as surrogate modeling based on higher fidelity methods.

New technologies in aviation promise drag reduction up to 50% leading to significant fuel savings. To mature these technologies, a new generation of intelligent aerodynamic simulation techniques is needed. A major challenge in aerodynamic simulation is the prediction of turbulent flows. These predictions are based on the solution of the Reynolds-averaged Navier-Stokes (RANS) equations in conjunction with turbulence models, but they still suffer from modeling errors leading to an uncertainty about the predictive accuracy, compelling designers to incorporate substantial safety margins. Such conservatism often compromises the efficiency of the designed vehicles.

The emergence of machine learning (ML) has opened up new opportunities for turbulence modeling to reexamine and revise simplifying assumptions. An important step towards the industrial applicability of these so-called data-driven turbulence models is to ensure that the trained RANS models will not deteriorate the prediction for flows or for flow phenomena that were not part of the model training. Current research is directed towards tailored data-driven models for certain isolated flow phenomena which are locally blended and activated or de-activated in more complex flow fields.

We’re offering a position to extend and apply our data-driven workflow to complex flow phenomena such as turbulent boundary layers in strong pressure gradients and surface curvature and three-dimensional separated flows. This goal includes the selection of training data from various testcases and the development of a robust training process. The final aim is to demonstrate the improved predictive accuracy of the new model for complex aircraft configurations.

Das erwarten wir von Ihnen:

  • university degree (Master/Diploma) in engineering (aerospace engineering, mechanical engineering, or equivalent) or science such as (numerical) mathematics, (computational) physics, or equivalent
  • good knowledge in programming languages (C/C++, and Python)
  • knowledge in numerical flow simulation using computational fluid dynamics (CFD) and the simulation of turbulent flows
  • knowledge in fluid mechanics and/or aerodynamics and in turbulent flows
  • knowledge in use, development, validation and coupling of CFD codes
  • practical knowledge in software tools used for CFD (CFD grid generation, visualization)

Unser Angebot:

Das DLR steht für Vielfalt, Wertschätzung und Gleichstellung aller Menschen. Wir fördern eigenverantwortliches Arbeiten und die individuelle Weiterentwicklung unserer Mitarbeitenden im persönlichen und beruflichen Umfeld. Dafür stehen Ihnen unsere zahlreichen Fort- und Weiterbildungsmöglichkeiten zur Verfügung. Chancengerechtigkeit ist uns ein besonderes Anliegen, wir möchten daher insbesondere den Anteil von Frauen in der Wissenschaft und Führung erhöhen. Bewerbungen schwerbehinderter Menschen bevorzugen wir bei fachlicher Eignung.

Weitere Angaben:

  • Eintrittsdatum: sofort
  • Dauer: 3 Jahre
  • Vergütung: Je nach Qualifikation und Aufgabenübertragung bis Entgeltgruppe 13 TVöD.
  • Kennziffer: 99063
Job-Infos
Berufsfelder
Forschung
Studienfächer
Elektrotechnik
Informatik
Informationstechnik
Mathematik
Naturwissenschaften
Abschluss
Master/Diplom
Unternehmen
Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR)
Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR)
Profil75 IT-Jobs
Auszeichnungen